Nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców - Powiatowy Urząd Pracy w Łomży

NABÓR WNIOSKÓW NA ORGANIZACJĘ STAŻY ZAKOŃCZONY


Powiatowy Urząd Pracy w Łomży uprzejmie informuje,
że nabór wniosków na organizację staży dla osób bezrobotnych
zostanie zakończony z dniem 17.02.2025r.
W przypadku otrzymania dodatkowych środków Powiatowy Urząd Pracy
poinformuje o nowym naborze.

INFORMACJA O DNIU WOLNYM OD PRACY

W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W ŁOMŻY

Dzień 2 maja 2025 roku (piątek) jest dniem wolnym od pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży. Przepraszamy za utrudnienia i prosimy przy planowaniu wizyty w urzędzie o uwzględnienie faktu, że ww. terminie urząd będzie nieczynny.

Nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców

Powiatowy Urząd Pracy w Łomży ogłasza  nabór wniosków o przyznanie środków
z  Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców.

 
Nabór wniosków trwa od 12.05.2025 (od godz. 8.00) do 14.05.2025 (do godz. 14.00)

(Ze względu na sprawną obsługę wniosków proszę o nieustalanie dat kursów

w terminie 30 dni od daty naboru).
 

 

Zgodnie z priorytetami ustalonymi przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w 2025 roku środki z KFS przeznaczone mogą być na:

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie.

Wyjaśnienie:

Priorytet adresowany jest do osób, które pracują w zawodach deficytowych (i potrzebują uaktualnienia uprawnień, rozszerzenia uprawnień w ramach zawodu deficytowego, itp.) lub po ukończeniu szkolenia będą pracowały w zawodach deficytowych.

Zawody deficytowe będą identyfikowane na podstawie Barometru Zawodów 2024 dla Miasta Łomży, powiatu łomżyńskiego i województwa podlaskiego.

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy;

Wyjaśnienie: Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe, nieznane pracodawcy maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie (metoda przygotowania i prowadzenia procesu wytworzenia lub przetwarzania jakiegoś dobra), a osoby objęte kształceniem ustawicznym w zakresie obsługi w/w będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami.

Decyzja czy złożony wniosek wpisuje się w priorytet nr 1 zostanie podjęta na podstawie wiarygodnego dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu technologii, norm np. ISO oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.

Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu nr 1 można objąć jedynie pracownika/pracodawcę, który w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystał z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażał nowe procesy.

Do wniosku pracodawca musi dołączyć kopię dokumentu potwierdzającego spełnienie wymogu tego  priorytetu np.: dokument zakupu maszyny, narzędzi, itp.

  1. Wsparcie kształcenie ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami  szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.

Priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371). Przywołane rozporządzenie dotyczy następujących gmin:

1) w województwie dolnośląskim: wszystkie gminy położone na terenie powiatów bolesławieckiego, dzierżoniowskiego, jaworskiego, kamiennogórskiego, karkonoskiego, kłodzkiego, legnickiego, lubańskiego, lwóweckiego, średzkiego, świdnickiego, wałbrzyskiego, wołowskiego, ząbkowickiego, zgorzeleckiego i złotoryjskiego oraz miasta na prawach powiatu Jelenia Góra, Legnica i Wałbrzych,  w powiecie głogowskim - gmina miejska Głogów, gmina wiejska Głogów, gmina Kotla, gmina Pęcław i gmina Żukowice, w powiecie górowskim - gmina Jemielno,  w powiecie lubińskim - miasto i gmina Ścinawa,  w powiecie oławskim - gmina miejska Oława i gmina wiejska Oława,  w powiecie strzelińskim - gmina Strzelin,  w powiecie wrocławskim - gmina Kąty Wrocławskie, gmina Mietków i gmina Sobótka; 2) w województwie lubuskim:  w powiecie krośnieńskim - gmina Dąbie i gmina Krosno Odrzańskie, 16  w powiecie nowosolskim - gmina Bytom Odrzański, gmina Kolsko, gmina miejska Nowa Sól, gmina wiejska Nowa Sól, gmina Otyń i gmina Siedlisko,  w powiecie słubickim - gmina Cybinka i gmina Słubice,  w powiecie wschowskim - gmina Szlichtyngowa,  e) w powiecie zielonogórskim - gmina Bojadła, gmina Czerwieńsk, gmina Nowogród Bobrzański, gmina Sulechów, gmina Trzebiechów i gmina Zabór,  f) w powiecie żagańskim - gmina miejsko-wiejska Szprotawa i gmina wiejska Żagań oraz miasto Małomice i miasto Żagań;

4. Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.

Pracodawca wnioskujący o finansowanie kosztów kształcenia może wystąpić o szkolenie, w ramach których której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in. :

  • do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach,
  • dotyczące różnych form mobbingu, jak zrozumieć jego wpływa na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,
  • rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach,
  • do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy
  • na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji
  • dotyczące wdrożenia procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości

Szkolenia tego typu mają na celu  wzmocnienie umiejętności zarządzania, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz stworzenie środowiska opartego na równości, integracji i zaangażowaniu pracowników. Realizacja tych celów wpływa na budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja efektywności i zadowoleniu zespołu. Priorytet ten ma również zachęcać do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym i poszczególnych krajów UE. Priorytet adresowany jest do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności.

5. Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.

Priorytet adresowany do pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego, w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy. Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.

6. Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.

W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców. Zdecydowano o rezygnacji z zezwolenia na dostęp dla polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), aby środki tego priorytetu skierować tylko na potrzeby pracowników cudzoziemców. Proszę jednocześnie pamiętać, że szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone. Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności: doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;  doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;  rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców. Należy pamiętać, że powyższa lista nie jest katalogiem zamkniętym i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb

7. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.

Warunkiem skorzystania z finansowania jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycie określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania. Należy pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. na specjalizacje pielęgniarek i położnych.

8. Rozwój umiejętności cyfrowych.

Składając wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.

9. Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.

Priorytet powyższy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.

14. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzaniem elastycznego czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianiem w firmach work-life balance.

Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców. W kontekście wprowadzania elastycznego czasu pracy i rozpowszechniania zasad work-life balance, pracodawcy mogą zaproponować różnorodne szkolenia i wsparcie dla pracowników uwzględniając w ich tematyce kilka kluczowych obszarów takich jak:

  • Zarządzanie czasem i priorytetami (w tym m. in. techniki efektywnego planowania dnia pracy zdalnej lub w elastycznych godzinach, optymalizacja czasu pracy, priorytetyzacja zadań, zarządzanie stresem związanym z pracą elastyczną)
  • Komunikacja w elastycznym środowisku pracy (w tym m.in. skuteczna komunikacja w zespole pracującym na odległość, budowanie zaufania i współpracy na odległość)
  • Work-life balance i jego znaczenie (w tym m.in. równoważenie życia zawodowego i prywatnego, istota odpoczynku i regeneracji, kultura organizacyjna a work-life balance)
  • Wykorzystanie technologii w elastycznym czasie pracy (w tym m.in. narzędzia do zarządzania czasem i projektami wspierające elastyczność i wydajność w pracy zdalnej)
  • Motywowanie i wspieranie pracowników (w tym m.in. techniki motywacyjne w środowisku elastycznej pracy, programy wsparcia zdrowia psychicznego i fizycznego)
  • Zarządzanie efektywnością i wydajnością (w tym m.in. mierzenie wyników w elastycznym systemie pracy zdalnej, ocena efektywności pracy zdalnej)

 

Przy rozpatrywaniu Wniosków o dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego będą oceniane następujące kryteria:

  1. zgodność dofinansowywanych działań z jednym z ustalonych priorytetów wydatkowania środków KFS w danym roku  0 – 5 pkt;
  2. uzasadnienie potrzeby odbycia kształcenia ustawicznego przez pracownika lub pracodawcę  0 – 35 pkt;
  3. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy 0 – 10 pkt;
  4. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku 0 - 20 pkt;
  5. posiadanie przez realizatora kursu dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego 0 – 5 pkt;
  6. posiadanie przez realizatora usługi finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego 0 – 5 pkt;
  7. plany dotyczące dalszego zatrudnienia pracowników, którzy będą objęci kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS 0 – 20 pkt;
  8. możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. –  brak środków KFS spowoduje, iż Wniosek o dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego będzie rozpatrzony negatywnie.

 
Wniosek pracodawcy maksymalnie może zostać oceniony na 100pkt. Wnioski, które uzyskają poniżej 50 pkt zostaną rozpatrzone negatywnie.
Mając na względzie sprawną obsługę pracodawców, w sytuacji przedłużenia niezbędnych uprawnień zawodowych, Urząd może zawrzeć umowę o kształcenie przed sporządzeniem rankingu punktowego w przypadku uzyskania min. 55 punktów.

 

Zgodnie z ZASADAMI PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W ŁOMŻY: 

1. Składany wniosek musi spełniać wymagania przynajmniej jednego priorytetu.

2. Jeden wniosek powinien dotyczyć jednego szkolenia.

3. Wszystkie wnioski będą rozpatrywane zgodnie z kolejnością wpływu.

4. Przy ustaleniu ceny szkolenia pracodawca powinien kierować się zasadą zapewnienia najwyższej jakości usługi oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych. W przypadku wątpliwości co do wykazania przez pracodawców cen rynkowych szkoleń (zawyżania stawek) przeprowadzone zostanie badanie rynku usług szkoleniowych. W momencie potwierdzenia, iż cena wnioskowanego kursu została zawyżona, wartość dofinansowania na ten kurs będzie zmniejszana do poziomu uzyskanego w wyniku przeprowadzanego badania rynku – w formie negocjacji z pracodawcą.

5. Dofinansowanie ze środków KFS ma charakter fakultatywny, co oznacza, że Dyrektor PUP może przyjąć wniosek do realizacji, odrzucić, wezwać do poprawienia, przystąpić do negocjacji (w zakresie ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu) lub pozostawić bez rozpatrzenia. Od decyzji Komisji nie przysługuje odwołanie.

6. W przypadku gdy wniosek pracodawcy jest nieprawidłowo wypełniony Starosta wyznacza pracodawcy co najmniej 7-dniowy termin nie dłuższy niż 14 dni na jego uzupełnienie.

Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie, w przypadku: niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie lub niedołączenia wymaganych załączników:

  • Oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis,
  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
  • Kopię dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
  • Program kształcenia ustawicznego lub zakres egzaminu;
  • Wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących
  1. Niezłożenie wyjaśnień, niepodjęcie przez Pracodawcę negocjacji lub brak zgody na zmianę ceny może spowodować negatywne rozpatrzenie wniosku.
  2. Wnioski złożone poza wskazanym terminem pozostaną bez  rozpatrzenia.
  3. W przypadku, gdy pracodawcę lub przedsiębiorcę reprezentuje pełnomocnik, do wniosku musi  być załączone  pełnomocnictwo  określające jego zakres i podpisane przez osoby uprawnione do  reprezentacji pracodawcy lub przedsiębiorcy (Pełnomocnictwo reprezentowania pracodawcy w przypadku jego ustanowienia, jeżeli nie wynika ono bezpośrednio z dokumentów np.: KRS powinno być złożone w formie oryginału lub kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza)
  4. Z KFS nie jest możliwe dofinansowanie kształcenia ustawicznego, które rozpoczęło się już, bądź zakończyło przed podpisaniem umowy o powyższe wsparcie z PUP.

Wnioski wraz z załącznikami prosimy składać:

-Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży, ul. Nowogrodzka 1, 18-400 Łomża, pok. 305. Nabór będzie prowadzony w dniach 12.05.2025 (od godz. 8.00) do 14.05.2025 (do godz. 14.00)

-droga elektroniczną (wymagany podpis elektroniczny pod każdym dokumentem koniecznym do podpisania)
 
Ze względu na sprawną obsługę wniosków proszę o nieustalanie terminów kursów w terminie 30 dni od daty naboru. Płatności związane z umową KFS muszą być dokonane w roku 2025.
  
Proszę o zapoznanie się z „Zasadami przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży", staranne wypełnienie wniosku (szczególnie uzasadnienia wniosku zgodnie z priorytetami) i dołączenie wszystkich wymaganych załączników.

Przy ocenie będą brane pod uwagę tylko rzetelne i wyczerpujące informacje zawarte we Wniosku.
 
Dodatkowych informacji udzielają pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy  w Łomży p. Anna Choińska tel. 86 215-80-23, pokój nr 212.

Załączniki

Wniosek KFS 2025 limit.doc
Wniosek KFS 2025 limit.doc.pdf 391 KB
Wniosek KFS 2025 limit
Wniosek KFS 2025 limit.doc 379 KB
Formularz informacji o pomocy de minimis
Formularz informacji o pomocy de minimis.xlsx 62 KB
Barometr zawodów 2025 - województwo
Barometr zawodów 2025 - województwo.pdf 102 KB
Barometr zawodów 2025 - powiat
Barometr zawodów 2025 - powiat.pdf 102 KB
Zasady przyznawania środków z KFS w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży
Zasady przyznawania środków z KFS w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łomży.pdf 314 KB
Informacje o publikacji dokumentu

Program „Gotowi do pracy” - Aktywizacja zawodowa bezrobotnych wspierana jest ze środków rezerwy FP będącej w dyspozycji MRPiPS

Powiatowy Urząd Pracy w Łomży informuje, iż od dnia 28.11.2024r. rozpoczyna realizację programu aktywizacji zawodowej bezrobotnych zamieszkujących na wsi pt. „Gotowi do pracy".  Aktywizacja zawodowa bezrobotnych finansowana jest ze środków rezerwy Funduszu Pracy będącej w dyspozycji Ministry Rodziny, Pracy i Polityki...

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Powiatowy Urząd Pracy w Łomży

ul. Nowogrodzka 1
18-400 Łomża

REGON:  450708638
NIP:  718-12-19-408
e-mail: bilo@praca.gov.pl
tel. centrala: 86 215 80 10
 

Urząd czynny jest od poniedziałku do piątku

w godz. 7.30 - 15.30
 

Obsługa interesantów

w godz. 8.00 - 14.00

Książka kontaktów do pracowników

5,4%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec lutego 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz